Dag 18

28 juni 2023 - Ålesund, Noorwegen

Vanmorgen weer met de bus, we hadden ons kaartje van gisteren nog, en nee niet zwart rijden hoor, ons kaartje was 24 uur geldig dus daar konden we mooi mee naar t aquarium gaan. Mooi gelegen op de punt van het eiland, met buiten de otters en de pinguïns en de zeehonden. Het zonnetje scheen weer heerlijk. We hebben zelfs mensen uit Doetinchem ontmoet, die zaten op 1 vd cruiseschepen. In het park waren twee baby  zee honden geboren. Maar de moeder liet ze niet zien. De otters werden net gevoederd toen we er aan kwamen. Binnen waren verschillende aquariums en heel veel interactieve dingen voor kinderen, erg leuk. We hebben ons daar een paar uur vermaakt. Toen weer hop on the bus en de route nog een keertje gemaakt. We wilden ook nog naar het huis dat als enige de vuurramp heeft overleefd. T verhaal gaat dat er 20 jaar daarvoor christenen kwamen om de bevolking te bekeren, deze waren daar echter niet van gediend, er leefden destijds vissers en prostitutie en er waren veel gevechten. Afijn die missionaris hebben ze de stad uit verdreven, en die zei bij het verlaten van de stad, jullie krijgen nog wat jullie toekomt. Op precies dezelfde plek begon 20 jaar later 23 jan 1904 de brand. Het huis dat nu een museum is, bleef wonderwel bespaard. Wanneer je de foto ziet is dat een mirakel, ook dat er maar 1 persoon overleden is, een vrouw die haar brandende huis weer in ging om spullen te redden. Er staat in een parkje nog een klein monument ter nagedachtenis. En ze hebben hier een vaste uitdrukking wanneer iets lang geleden is, oh das nog van voor de brand in Alesund. Daarna zijn we de stad nog in geweest, wat gegeten en bij de haven naar het vertrek van de cruiseschepen gekeken. Morgen vroeg vertrekken we weer naar een volgende stop.