Dag 17

27 juni 2023 - Ålesund, Noorwegen

Nou vannacht heeft t geregend, hoorde t twee keer. Vanmorgen was t ook fris, dus de lange broek maar eens opgezocht. Onderweg richting Alesund regende t ook nog een beetje. Onderweg kwamen we een mooie oude stenen brug tegen. Gemaakt van 1911-1922. De langste stenen brug in Noorwegen. Ze hebben een nieuwe stalen brug gemaakt omdat de stenen brug niet meer geschikt was. Je mag er met de auto ook niet overheen. Hij is wel mooi. In Alesund heb ik een camperplek opgezocht met stroom. Want onderhand was alles weer leeg. Mooie plek aan de haven, op loop afstand van het centrum. Helemaal prima, stroom/water goed en schoon sanitair. In de stad wat rondgelopen en bij t vvv geïnformeerd. We hebben de hop on hop of bus gepakt en op verschillende plekken uitgestapt, als eerste bij een openlucht museum. Mooi om te zien hoe alles bewaard is gebleven en ook viking schepen hadden ze terug gevonden en opgeknapt. Ook was er een opgraving uit de middeleeuwen tentoongesteld. Opnieuw in de hop bus en naar de volgende plek. T hoogste punt waar je een prachtig gezicht op de stad hebt. Alesund is in 2009 verkozen tot mooiste stad van Noorwegen. T ia gebouwd in art nouveau stijl, dat was namelijk rond 1905 de bouwstijl die in de mode was. Nu zou je denken de stad is veel ouder dan 1905? Dat klopt, maar in 1905 is de hele stad verwoest door een brand en iedereen was dakloos. Een architect heeft toen de huizen deze stijl gegeven en vandaar dat de oude binnenstad prachtige panden heeft. Er moet 1 huis gespaard zijn gebleven voor de brand, maar die heb ik vandaag nog niet ontdekt. De hop bus kwam op zijn eindbestemming maar onze tickets zijn 24 uur geldig, dus wij dachten we blijven zitten en maken nog een rondje. De chauffeur ging eruit en de bus op slot, wij zaten echter bovenin, de chauffeur loopt weg en draait zich op een gegeven moment om, en ziet ons nog zitten. Komt ie er weer aan en zegt dat de bus niet meer rijdt. Haha anders hadden we daar mooi vast gezeten. We hebben in de stad wat gegeten en bij aankomst op t camperpark stond alles vol. Er staan al een stuk of wat campers in de wacht op een andere parkeerplaats. Morgen willen we nog naar t aquarium en maritiem science centre. Daar was vandaag geen tijd meer voor.

1. Nicole:
    28 juni 2023
    Mooie foto's en heerlijk genoten weer ,maar goed dat de chauffeur nog om keek 🤣 anders was het een lange nacht geworden 🤣
  2. Rianne Heijnen:
    28 juni 2023
    Haha idd, je had ons moeten zien zitten boven in helemaal voorin haha erg komisch
  3. Wilna Vredenberg.:
    29 juni 2023
    Mooie avonturen allemaal. Dat ze die hop on hop bussen toch ook overal hebben. Handig, maar niet om in te overnachten lijkt me.