Ijlst en Sloten

22 februari 2024 - Sneek, Nederland

Vanmorgen na t ontbijt eerst even aanmelden en een stempel van Sneek halen. Gisteravond heerlijk gedoucht hier in de jachthaven. Een korte wandeling bracht ons in hartje Sneek, de fontein Fortuna bekeken en de oude waterpoort. Hier was een mevrouw de verf er aan t afkrabben heel voorzichtig met een scalpel. Op mijn vraag wat ze aan t doen was vertelde ze dat zij werkte voor het oudheidskundig bureau en onderzocht de lagen vd verf om zo tot de originele kleur te komen. Terug bij de camper waren onze fietsen genoeg opgeladen om richting Ijlst te fietsen en daar rond te kijken. De fontein daar heet de bloemen fontein, ernaast was de oude houtmolen die nu weer opnieuw   in werking is. Hij stond op de nominatie om gesloopt te worden maar gelukkig stak de provincie Friesland daar een stokje voor. Nu draait hij weer als vanouds nadat hij is opgeknapt. Na een lekkere bak koffie met appeltaart en voorzien van de stempel gingen we op pad naar Sloten. Dat was nog een hele rit. Niet zo ver ongeveer 20 km maar pal de wind tegen, en in Friesland betekend dat hele harde wind. Tjonge jonge de hel van 63 was er niks bij haha. Maar afijn het was de moeite waard, je zag waar de schaatsers Sloten binnen komen en stempelen en na een rondje weer terug gaan. Leuk klein stadje is t. We hebben onze stempel opgehaald bij de bakker. Geluncht bij de zeven wouden, echt een aanrader om daar te eten. De kok kwam nog speciaal naar ons toe, hij meende ons te kennen, hij had bij mensen in het vliegtuig gezeten en dacht dat wij dat waren haha. We hebben erg veel geluk met t weer, t was fris maar de zon scheen. Op de terug weg hadden we gelukkig wind mee en dat was goed te merken, we vlogen zowat over t fietspad. In Sneek nog naar t scheepvaart museum geweest, wat een prachtig museum is dat, ook een aanrader met kinderen. Er was van alles over de scheepvaart te zien maar ook over t alledaagse leven in Friesland, en uiteraard over de elfsteden tocht. Nu weer terug bij de camper en gaan we eten bij t restaurantje wat hier in de haven is. Morgen geet t weer wieter op Stavoren op an.