Dag 19

29 juni 2023 - Kristiansund, Noorwegen

De hele nacht heeft t flink geregend, maar ‘s morgens was t weer droog, de korte broek kon al weer aan.’s morgens verse broodjes gehaald bij de winkel, dat was echt heel dichtbij. De plek zelf was niks bijzonders parkeerplaatsen rondom de haven. Maar er was elektriciteit en water, en t sanitair was netjes en schoon. Genoeg plek om je afval kwijt te kunnen en chem toilet te legen. We zijn er ook alleen maar om te slapen. Vanmorgen zijn we over de atlantic route richting Kristiansund gereden. Langs t water op en tussen de eilanden over de bruggen. Niet heel spectaculair zoals op internet staat, maar t was wel een leuke route, weer veel campers gezien. In Kristiansund waren twee camperplekken maar die stonden niet zo goed aangeschreven op park4night dus we hebben de camping maar geboekt. Was een paar euro duurder maar ik kon er ook gebruik maken van de wasmachine en droger en dat was wel weer een keertje nodig. Kristiansund ligt verdeeld over 4 eilanden, de mensen gaan met een veerbootje over. Dat  hebben wij ook gedaan. We zijn naar een visserijmuseum geweest, het staat hier namelijk bekend om zijn gedroogde en gezouten kabeljauw . Of cod zoals ze in Engeland zeggen. Hier heet het klippfisk, en wat is nou t bijzondere, begonnen door een jawel Nederlander, hoe grappig is dat. Ook de meeste vissersboten waren van Nederlandse makelij . Later zijn we de vuurtoren nog op geweest. Deze was van 1892 maar werd verwoest in 1976, toen heeft er een poosje niks gestaan en in 1982 hebben ze hem weer opgebouwd. Je had een mooi uitzicht over de eilanden en de haven. De was is bijna klaar, moet nog in de droger, maar die zat nog vol. Dus voor vanavond vond ik t wel weer welletjes.