Dag 13 beestenboel

23 juni 2023 - Loen, Noorwegen

Op aanraden van Nederlanders  op de camping, zijn we vanmorgen de oude weg richting Flåm gereden. Prachtige route, dwars door de bergen en de sneeuw. Wel smal dus als er een tegenligger kwam, moest 1 van beiden achteruit. De schapen liggen midden op de weg en gaan ook echt niet aan de kant. Ook koeien en geiten steken zonder te kijken over. T is geen drukke weg gelukkig want er is een nieuwe weg gekomen. Maar deze oude route gaat over de berg en heeft een prachtig uitzicht punt, de nieuwe weg is de 25 km tunnel dwars door de berg. We gaan hierna naar Urnes, hier staat 1 van de oudste staafkerken die nog bewaard zijn. Staat op wereld erfgoed lijst van Unesco. Deze is gebouwd ong in 1130 dat konden ze zien tijdens een verbouwing aan t hout. Er zijn er heel veel weggekomen toen door de pest bijna heel de bevolking uitgeroeid was. Er warentoen geen mensen genoeg om de kerken te onderhouden en bewaren. T heet een staafkerk omdat deze gebouwd is op houten ronde palen. Daarna zijn we doorgereden naar Loen. Hier zitten we aan het Lobukta meer, en er is hier een kabel baan waarmee we morgen de berg op willen gaan. We zien de kabelbaan van uit ons plekje aan t water. Morgen weer een nieuw verhaal.