14 november

14 november 2021 - Hof, Iceland, IJsland

Toen we gisteravond aankwamen regende het bizar hard en t was al donker, dus geen idee waar we terecht zijn gekomen.

vanmorgen na t ontbijt bleek dat we in een soort van Alcatraz terecht waren gekomen. Achter ons hotel doemt een bizar groot massief op omgeven door nevelen. Het regent weer heel hard en alles is grijs. Voor ons hotel ligt een grote kale vlakte en in de verste verte niks te zien. In de middag klaart het op en we zijn om half 1 op ons meetingpoint. We gaan de gletsjer in met een gids.

Eerst een half uur in een giga super jeep en dan nog een half uur lopen/hiken door watervallen en over stenen klimmen. De gletsjer is vanaf de weg goed te zien maar is toch nog best ver. De gids vertelde dat de gletsjer in de laatste 100 jaar 8 km terug was gegaan. De gids wist verl te vertellen over de gletsjer en over IJsland in het algemeen, dus nu een paar wist je datjes

wist je dat: het enigste dier wat daar voorkwam de poolvos was? De andere dieren zijn allemaal geïmporteerd

wist je dat de lagoon waar we vanmiddag waren wel 300 meter diep is.

wist je dat de magma die uit de vulkaan kwam alle stenen in zich heeft opgenomen voor de genealoog onder ons dit is heel bijzonder, de magma is door het ijs zo snel afgekoeld dat de stenen zichtbaar bleven, dit is te zien op de laatste foto.
wist je dat ieder voorjaar en zomer het water weer een nieuwe kloof maakt waar je de volgende winter weer in kunt

wist je dat heel veel films hier opgenomen worden zoals star trek en vele andere films, logisch als je t landschap bekijkt

nou dit waren wat wetenswaardigheden over het mooie IJsland geniet van de foto’s want de gletsjer was adembenemend mooi.

1. Nicole:
    14 november 2021
    Wat een mooie foto's, ontzettend mooi om te zien 🥰
  2. Lia:
    14 november 2021
    Heel bijzonder om te zien. Haast niet voor te stellen als je het zelf niet gezien hebt!!Geniet er nog maar even van!
  3. Marjanne:
    14 november 2021
    Wat ontzettend mooi, leuk om jullie zo te volgen.
    Groetjes Marjanne
  4. Ylse Aalbers: